fredag 27 juni 2008

dagens "ros"

Orchideer, mina favorit blommor!

I går satt jag och lekte lite med kamera och fotade lite blommor.
Nu har jag också fått svaret på varför jag har sådan "tur" med mina orchideer. De blommar och "trivs" så hos mig??
(Jo, svärmor är lite avis på att jag får dem att blomma. )
Kära syster P upplyste mig om varför i helgen när jag visade de kraftiga knopparna på orchideen i klädkammarfönstret.Vattnar du de här Carina?? Nej den "vilar lite", som de flesta andra krukväxterna hemma hos oss.. ( eller vad ska man kalla det när man glömmer bort dem?? )

Carina de tror ju att de ska dö så de blommar "en sista gång" för att sprida sina frön....

Summan av kardemmumman är ju att jag egentligen håller på att ta livet av varenda en!!
Nu ska jag kanske läsa på lite för att se hur de egentligen ska skötas..
Förr slängde jag dem när de blommat klart......ända tills någon vänlig skäl upplyste mig om att de blommar om....

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hua inte slänga orkideer, *får gåshud* Var roligt att träffas igår. kram o glad sommar Miao

Scrapangel sa...

Å vad du är rolig du! Du har ju värsta gröna fingrarna :)

clara sa...

pinsamt att jag har haft samma orkide i åtta år- snart nio.. den blommar typ aldrig.

anni sa...

Tror att jag var den vänliga själen...?! Tror inte heller att du behöver läsa på. De ska misshandlas lite mellan varven när de inte blommar. Så gör jag också och mina brukar ju blomma om som du vet. Sitter och gonar mig med lite vin o surf på terassen. Ska försöka plugga lite hur nu det ska gå med vin o allt. Kram a