fredag 4 juni 2010

Tovade armband

Välkomna alla härliga pysslare i Pysselstafetten!
Här presenterar jag lite tovade armband idag.

Du behöver:
såpa
varmtvatten
ull, gärna färgad
gummiband för smycken
ev ripsunderlägg, bordstablett i rips
ev. pärlor




1.Lägg en avlång "korv" med ull på ripsmattan, häll på såpavatten och rulla rullen fram och tillbaka så att den blir hård.
Om du inte har någon ripsmatta kan du rulla "korven" i handen med såpavatten.
(ripsmattan hjälper ullen att tova ihop sig fortare i och med sin ojämnayta)






2.Rulla eventuellt lite "bollar", tag en liten tuss med ull och rulla den som en köttbulle i handen tillsammans med såpavatten.
Om dina små bollar blir lite "spruckna" kan du ta ett tunt flor runt och tova lite till, då tovar de ihop sig.
Använd en broderinål med spets och trä ditt armband med gummiband, eller använd nylåntråd och smyckesspänne om du har det.

Designa hejvilt! Använd fantasi, så här blev våra, barnens och mina i helgen.











Perfekt utomhuspyssel;)

Lycka till!
Nu lämnar jag stafettpinnen till.Mitt liv som Jenny Bergvall som presenterar en mini tavla på söndag
Kram Carina

6 kommentarer:

Katarina sa...

Åh vilken rolig idé. Vad läckra armbanden blev. Tänker på er. Kram Katarina

Stina Glaas sa...

Vad snygga de blev. Det här får jag testa med min dotter! :-)

clara sa...

nääää vad snyggt! Du är så finurlig du!

Jenny Bergvall sa...

fina armband.

Anonym sa...

Vad trevligt pyssel. Mitt barnbarn kommer till oss nästa vecka och då ska vi göra armband. Tack för tipset och den fina beskrivningen

E.Winberg sa...

Tackar för beskrivning, har verklinge letat! Är det svårt att få tag på ullen?