onsdag 9 juni 2010

Jag gör så att blommorna blommar...





Sista dagen på terminen har det städats och dekorerats och allt ska var fint.

De elever som jag träffade igår tog jag med ut i solen och tovade blommor.

Det är en underbar känsla när tio förväntansfulla elever tovar och utbrister
- Vad fin min blev när jag skär itur bollen.
- Får man göra en till Carina?

Prova gärna detta

1. Ta en liten ulltuss i handen, doppa den i varmtvatten med såpa i, och rulla den i handen som en köttbulle.
Ta inte för mycket ull från början, då blir bollen knölig.

2.När den är en hård boll rullar du lite mer ull på bollen gärna i en annan färg för att få en fin effekt. Rulla på ullen från två håll så att ullens fibrer får lättare att ta tag i varandra.

3.Fortsätt med nya lager när bollen blivit hård.

4.När du känner dig nöjd med antal lager och färger skär du bollen i fjärdedelar, skär inte för djupt;)


Lycka till!

Kram Carina

3 kommentarer:

Mitt Pyssel Å Hem sa...

Såå in in norden fina. Dessa vill jag också försöka mig på att gör med mina elever.
Kram
Carina A

Katarina sa...

De blev ju helt underbara dessa små bollar. Vilken rolig sak att göra med fint resultat. Blir glad av alla färger. Kram kram

Ester sa...

Hej! Jag har också gjort några såna här blommor. :-) Men vad är bäst att använda när man ska "skära upp den" - tygsax eller kniv? Hittar inte min tygsax för tillfället så jag har bara använt kniv. Vilket är bäst tro? =0)