tisdag 12 oktober 2010

Lätt och gott

Jag skriver sällan mattips men vill gärna dela med mig av detta. När jag hämtade barnen idag åkte vi till ica och storhandlade, på väg dit frågade jag vad vi skulle laga idag.
SPENATSOPPA sådan som vi gjorde på dagis, ok improvisera- slog min tastelineapp på iphonen och hittade det här receptet, riktigt lättlagat och såå gott!
Till det åt vi ett gott nybakat bröd.


till 4 pers,
1 st gul lök(ar)
400 gram fryst spenat
100 gram gröna ärtor
7 dl mjölk
1 st grönsaksbuljongtärning(ar)
4 st ägg
150 gram bacon, magert
salt
peppar
Tillagning
1. Tina spenaten. Skala, hacka och fräs löken i lite smör i en kastrull. Tillsätt mjölken, buljongtärningen, tinad spenat och ärtor. Låt koka upp och småputtra 5-10 minuter.

2. Mixa soppan med stavmixer eller kör den i matberedare. Smaka av med salt och peppar.

3. Strimla och stek baconet knaprigt.

4. Koka äggen (ca 6-7 minuter för hårdkokta ägg). Skala och dela äggen och servera soppan tillsammans med bacon och ägghalvor.

God kväll!
Kram Carina

1 kommentar:

Eva sa...

Jag älskar spenatsoppa. Tyvärr är jag den enda i vår familj men jag får väl laga lite till mig själv då...

Kram